logo
loading
basket
تصویران لوگو تصویران تصویران
X

آشنایی و برسی اعداد و نشانه های موجود بر روی انواع مموری کارت و انتخاب بهترین

آشنایی و برسی اعداد و نشانه های موجود بر روی انواع مموری کارت و انتخاب بهترین

23 بهمن 1398

آشنایی و برسی اعداد و نشانه های موجود بر روی انواع مموری کارت و انتخاب بهترین

انتخاب بهترین مموری برای ضبط ویدئو

(بررسی اعداد و نشانه های موجود بر روی انواع کارت حافظه)

 

بعد از انتخاب دوربین و لنز مناسب، باید یک مموری برای ذخیره تصاویر ثبت شده در اختیار داشته باشید. انواع بسیار مختلفی از کارت های حافظه از جمله کارت های SD، کامپکت فلش، Micro SD و کارت های C-Fast در بازار موجود هستند. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که این کارت ها چه تفاوت هایی با هم دارند؟

کارت های SD و Micro SD شبیه به هم هستند، با این تفاوت که کارت های SD بیشتر در سطح کاربران معمولی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که کارت های Micro SD در دوربین های کوچکتر مثل دوربین های GoPro یا دِرون ها به کار میروند. مموری های کامپکت فلش سرعت بالاتری دارند و در دوربین های گران قیمت تر مثل Canon 5D Mark 4 استفاده می شوند. از طرف دیگر، کارت های CFast یکی از سریعترین انواع مموری هستند که میتوانید از آنها در سطوح حرفه ای تر از جمله دوربین های DSLR و دوربین های سینمایی استفاده کنید. اگرچه، از آنجایی که اغلب دوربین ها با کارت SD کار می کنند، در اینجا بیشتر به بررسی این کارت ها می پردازیم.

تنها تفاوت بین کارت های SDHC و SDXCاز نظر سخت افزار، سیستم های فایلینگ و مدیریت حافظه متفاوت است که باعث ایجاد ظرفیت های ذخیره سازی بالاتر می شود. حداکثر ظرفیت کارت های SDHC 32 گیگابایت می باشد؛ در حالی که حداکثر ظرفیت کارت های SDXC به 2 ترابایت می رسد. اگرچه، هنوز نمیتوانیم ظرفیت دو ترابایتی این نوع کارت ها را در بازار پیدا کنیم.

مورد بعدی که با دیدن مموری ها به آن توجه می کنیم، عدد نوشته شده در گوشه بالا و سمت چپ آنهاست که به حداکثر سرعت خوانش کارت مربوط می شود. اما قبل از آن باید چند نکته را توضیح دهیم. هر هشت بیت مساوی با یک بایت است، و در نتیجه هشت مگابیت مساوی با یک مگابایت خواهد بود. مگابیت با حرف b کوچک و مگابایت با حرف B بزرگ نشان داده می شود. دانستن تفاوت این دو واحد اهمیت زیادی دارد. برخی افراد تصور می کنند که دوربین هایشان با سرعت صد مگابیت در ثانیه ضبط می کند، و فکر می کنند که به کارتی نیاز دارند که با سرعت صد مگابایت در ثانیه ضبط کند. اما در واقع صد مگابیت در ثانیه معادل 12.5 مگابایت در ثانیه است. تولید کنندگان کارت حافظه معمولاً سرعت نوشتن کارت ها را در تبلیغات عنوان نمی کنند، پس به جز در مواردی که سرعت نوشتن مموری به وضوح عنوان شده، هر عددی که در گوشه سمت چپ و بالای کارت دیده می شود، حداکثر سرعت خوانش مموری خواهد بود. حداکثر سرعت خوانش کارت حافظه بیشتر در زمینه عکاسی اهمیت دارد، چون وقتی شروع به عکاسی متوالی می کنید، سرعت بالای خوانش مموری به شما اجازه می دهد بدون نگرانی درباره بافر، تصاویر مورد نظر خود را به راحتی ثبت کنید. اما در ضبط ویدئو، ما به سرعت های پایدار توجه می کنیم. چون اگر سرعت پایدار کمتر از بیت ریت ویدئو باشد، دچار افت فریم در ویدئو خواهید شد.

عدد بعدی که برای ما اهمیت دارد، ظرفیت مموری کارت را مشخص می کند. اینکه به چه ظرفیت مموری نیاز دارید، به برنامه شما برای زمان تصویربرداری بستگی دارد. مثلاً اگر قصد دارید از مراسم ازدواج فیلمبرداری کنید، باید کارتی با ظرفیت بالا در اختیار داشته باشید. چون ظرفیت مموری 32 گیگابایتی بعد از حدود 35 دقیقه تکمیل می شود. یکی دیگراز نکات مهم، ذخیره ویدئوها روی چند کارت حافظه است، که اگر یکی از کارت ها دچار مشکل شد همه ویدئوها را از دست نخواهید داد.

بقیه اعدادی که در سمت راست کارت ها می بینید، به کلاس سرعت ارتباط دارند. حرف C به همراه اعداد 2، 4، 6 و 10 نشان دهنده حداقل سرعت نوشتن پایدار 2 مگابایت در ثانیه برای کلاس 2، 4 مگابایت در ثانیه برای کلاس 4، و ... است. به هر حال، باید دقت کنید که این اعداد به حداقل ریت و نه لزوماً ریت واقعی مموری ارتباط دارند.

یکی دیگر از مواردی که بر روی مموری ها دیده می شود، حرف Uبوده که اعداد 1 یا 3 داخل آن نوشته شده است. این علامت، حداقل سرعت نوشتن پایدار را نشان می دهد که برای U1 معادل 10 مگابایت در ثانیه، و برای U3 معادل 30 مگابایت در ثانیه است. در نتیجه، U1 شبیه به کلاس 10 بوده و سرعت نوشتن هر دوی آنها هرگز به زیر 10 مگابایت در ثانیه نمی رسد. اگرچه شاخصه U برای کارت های SD طراحی شده که از باس UHS1 یا UHS2 استفاده می کنند. حداکثر سرعت کارت های بدون UHS به 25 مگابایت در ثانیه می رسد؛ بیشترین سرعت کارت های UHS1 معادل 104 مگابایت در ثانیه است، و کارت های UHS2 با حداکثر سرعت 312 مگابایت در ثانیه کار می کنند. کارت های UHS2 دارای یک ردیف پین ثانویه هستند که باعث افزایش سرعت آنها می شود. ولی اگر دستگاه شما این ردیف پین ثانویه را نداشته باشد، کارت به سرعت های UHS1بر می گردد.

 علاوه بر این، یک سرعت Vهم داریم که مدتی است به کارت های حافظه اضافه شده و برای مشخص کردن اینکه کدام کارت ها قابلیت ضبط ویدئوی 8K، 4K، 360 یا 3D را دارند، به کار می رود. سرعت V شبیه به سرعت های Uبوده و حداقل سرعت پایدار کارت را به صورت مگابایت در ثانیه نمایش می دهد. همه دوربین ها با این نرخ های بالا سازگاری ندارند؛ بنابراین باید به تنظیمات دوربین بروید یا در اینترنت سرچ کنید تا بدانید کدام کارت ها با دوربین شما سازگار هستند. در نهایت باید گفت که فرمت 4K به تدریج به استاندارد جدید در زمینه ضبط ویدئوها تبدیل می شود، و مشخصات دوربین ها به سرعت در حال تحول است. سعی کنید بهترین گزینه ممکن را از بین کارت های حافظه خریداری کنید که قابلیت پشتیبانی از فرمت های ویدئویی بزرگتر و جدیدتر را هم داشته باشد.

شما اولین نظردهنده باشید

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه، باید در سایت لاگین نمایید.

مقایسه
نمایش مقایسه
x