logo
loading
basket
تصویران لوگو تصویران تصویران
X

آموزش صدابرداری سر صحنه

آموزش صدابرداری سر صحنه

01 بهمن 1396

آموزش صدابرداری سر صحنه

 

برطرف کردن مشکلات صدا در مرحله پست پروداکشن چندان رضایت بخش نبوده و باعث از دست رفتن زمان زیادی می شود. از سوی دیگر، صداگذاری بر روی فیلم ها پس از پایان ضبط فیلم نیز هزینه زیادی به دنبال داشته و نیازمند عملکرد خوب و دقیق بازیگران است تا صدای دوبله شده با حرکات دهان از پیش ضبط شده هماهنگ باشد. بهترین راه ممکن این است تا تلاش کنید صدابرداری سر صحنه را به مناسب ترین شکل ممکن انجام دهید، که البته این کار مشکلات خاص خود را به دنبال دارد. برای آشنایی با چگونگی انجام باکیفیت صدابرداری سر صحنه با ادامه مطلب همراه باشید.

 

مخاطبان فیلم ها، آنها را تماشا نمی کنند تا به تصاویر نگاه کرده یا به صداها گوش دهند. تماشاگران توسط شخصیت های فیلم ها مجذوب می شوند. عوامل فیلم نیز برای دیده شدن و شنیدن بازیگران تلاش می کنند. بنابراین، تصویربرداری و طراحی صدا نقش مهمی در ساخت یک فیلم دارند. به همین دلیل باید محیط مناسبی برای کار کردن کارگردان و بازیگران در صحنه فراهم کرد.

بهترین صدابرداران پس از مشخص شدن نور و محل حرکت دوربین، به دنبال محلی برای قرار دادن بوم صدا هستند؛ و پس از این مرحله است که بازیگران می توانند بازی خود را شروع کنند. اما نباید تعیین موقعیت بوم صدا را به مرحله آخر موکول کرد، به این دلیل که صدابرداری نیز احتیاج به تمرین دارد تا بتوانید صدای بازیگران را به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت ضبط نمایید.

دستیابی به صدای واضح، مهمترین هدف صدابردار است. برخی صحنه ها به موسیقی متن نیازی ندارند. در حقیقت، وجود موسیقی متن به نظر فیلمساز بر اساس نوع صحنه بستگی دارد و نباید فقط به منظور پوشش دادن سر و صدای اضافی فضا که می تواند در زمان تماشای فیلم بسیار آزاردهنده به نظر برسد، از موسیقی استفاده کرد.

برخلاف دیگر گروه های صحنه مانند گروه تصویربرداری که از حداقل چهار نفر تشکیل شده اند، تیم صدابرداری معمولاً شامل یک یا دو نفر می شود. اما در کل، تمام عوامل به عنوان یک تیم باید با همکاری یکدیگر ساخت فیلم را به انجام برسانند. به عنوان مثال، هنگامی که بخش صدا به دلیل وجود مشکل نیاز به توقف کار داشته باشد، باید تمام عوامل همکاری کرده و منتظر بمانند تا ایراد صدابرداری برطرف شود. صدابردار باید صدا را در واضح ترین شکل ممکن ضبط کند. کارگردان هم بهترین کیفیت صدا را از میان صحنه های ضبط شده انتخاب می کند. اهمیت کار صدابردار به هیچ عنوان کمتر از کار عوامل تصویر یا نور سر صحنه نمی باشد.

در آخر باید گفت که به عنوان کارگردان انتخاب با شماست که صداها را سر صحنه ضبط کنید یا در مرحله پست پروداکشن صداها را با حرکت ها و دیالوگ های گفته شده هماهنگ کنید. اگر صدابرداری را سر صحنه انجام می دهید باید مراقب کنترل صداهای اضافی باشید.

شما اولین نظردهنده باشید

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه، باید در سایت لاگین نمایید.

مقایسه
نمایش مقایسه
x